Wednesday, February 2, 2011

ubah diri kita dahulu

assalamualaikum kepada sesiapa yg membaca entry ni..
diharap kalian sihat dibawah lembayung rahmat ALLAH..

disini sy ingin bercerita sedikit mengenai muslimat2 di luar sne..(fb)
ok...mmg tak siapa yg tahu tahap keimanan seseorang tu berdasarkan pndangan luaran sahaja..
namun..melalui pandanganlah orang akn berfikir tentang diri kita..siapa kita..bagaimanakah kita..sifat kita..dan banyak lagi..
kita sebagai orang sesama islam dan sebangsa..tidak pernah berfikir secara serius megenai masalah ni..malah dianggap dengan berbuat demikian..ia akn menambahkn lagi hubungan silaturrahim seseorang tu..

mugkin anda tertanya2 apakah perbuatan yg mereka lakukan itu?
jawapannya adalah meletakkan status 'MARRIED, IN A RELATIONSHIP, ENGAGED' dengan sahabat mereka yg sama jantinanya!!
memanglah bagi kita itu hanyalah sekadar perkara biasa dan tidak pernah terfikir pandangan sekeliling yang tidak mengenali diri kita..memang kita tidak tergolong dalam golongna musahaqah.. namun..tidakkah kita takut akan fitnah manusia?
agak2 kalian..apakah pandanga org diluar sna yg bkn berbangsa melayu berfikir tentang kita? tidakkah itu satu fitnah juga?

sebagai contoh..jika di amerika..mereka selalu memanggil sahabat2 mereka dengan paggilan 'love' di hujung ayatnya itu..bagi mereka itu adalah seperti adat dan kebiasaan..tiada apa2 maksud..niat hanya untuk memesrakan lagi hubungan tu.. kita mgkin kena culture shock bila ada org barat cakap macam tu pada kita..mungkin kita akn berfikr yg bukan2..
sama juga seperti isu yang ingin sy ketengahkn ini.. apakah pandangan mereka jika melihat status kita itu? berhubungan dengan org sme jantina??
tambahan jika org itu adalah yg memakai tudung..apatah lg yg memakai niqab!
ini pasti akn menimbulkan fitnah!
mungkin org yang bukan islam akn memandang serong kepada kita jika melihat keadaan ini.. FACEBOOK ni bkn hanya rakyat malaysia yang guna..tp seluruh dunia..kita harus memikirkan hal itu..berdakwalah selagi kita boleh berdakwah.. jangan sesekali cuba untuk biarkn diri difitnah...bukan niat mahu menimbulkan isu yang remeh ini..namun..niat hanya ingin memperbetulkan secebis sahaja kesilapan yang tidak kita sedari.. kita harus ingat! degan perkataan..mampu membuatkan seseorang itu tertarik dengan kita..dan dengan perkataan jugalah mampu membuat seseorang itu memandang serong terhadap kita..sebelum kita difitnah lg..lebih baik kita cegah...
yg baik itu datang dari LLAH..dan yg buruk itu dtg dari sy..
akhir kalam..jazakallah khairan khatira..

No comments:

Post a Comment