Wednesday, December 29, 2010

oh hati ini


smakin hari..smakin glisah hati..

duhai hati..
tenanglah diri ni..
agar aku mampu ketawa girang..

duhai hati..
fahamilah jasadku ini..
terbangkanlah segaladuka..
agar aku mampu tersenyum tenang..

duhai hati..
putihkanlah kembali dirimu..
smoga hilang segala hitam..
agar aku lega di dunia nan indah..

duhai hati..
kenalilah naluri diriku ini..
perhatikanlah segala gerak geriku ini..
agar aku tidak hanyut dibawa dosa..

duhai hati..
khabarknlah kepada semua sahabatku..
khabarkn bhawa aku benar2 menyayangi mereka..
agr mereka turut menyayangiku..

duhai hati..
izinkanlah aku hargai segala yg ada..
agar aku tidak tergolong dalam kalangan org yg kufur..

duhai hati..
janganlah kau mati dari mengingati..
janganlah kau hentikan sedikitpun ingatanku ini..
terhadap YA RABBI..

duhai hati...
izinkanlah aku lalui segala detik..
dengan penuh keinsafan yang tidak melalaikan..

ALLAH Engkau dekat penuh dengan kasih sayang..
takkan pernah KAU biarkan hamba-MU menangis..
kerana kemurahan-MU..
kerana kasih sayang-MU


ALLAH RABBI
YA NURUL QOLBI...

Monday, December 27, 2010

blog2

hek2..
nk kmpul lman web yg bgune..huhu..
ti ley pkai..kn...

http://leelou-freelayouts.blogspot.com/search/label/Summer

xperlu PLaster


rmai org ckp..
lau hati kita sakit, plaster hati ni...
xpown jahit hati ni..
xpown ubatkn hati ni..

tapi kita xperasan ke knapa ALLAH ciptakan pelangi selepas hujan?
kenapa ALLAH bagi hujan kt kita?
kenapa ALLAH bagi kita perasaan kecewa?
lepas kecewa, ALLAH bagi plak kita perasaan gembira..
xprasan?

hati ni xperllu pown nk plaster..
kalau plaster skalipun, xkan jd sesempurna yang dulu..
ttap jd buruk..

sama macam luka kat badan kita..
lambat laun..pasti akan hilang kesan luka tu..
sebab tu ALLAH ciptakan proses mitosis dalam badan manusia..
proses ini akan berlaku pabila kulit manusia berada dalam keadaan rehat(gelap)
tym mlm proses ini akan berlaku..

sebab tu ALLAH cipta malam untuk kita..
supaya kita dapat rehatkan minda n badan..
sekurang2nya kita dapat tenangkan hati ni..

sebab tu ALLAH ciptakan MASA tuk makhluk-NYA..
sebab ALLAH nk bagi kita masa untuk kita semournakan balik hati kita ni...
masa akan mmbuatkan hati kita ni jadi sempurna balik..

"walau selebat manapun hujan tu..lambat laun pasti akan reda jua kn.. cuma samada cepat atau lambat sahaja"

sama mcm hati ni..

tp..de cara juga untuk kita sempurnakan hati kita ni..

1) sentiasa ingat kepada ALLAH..
2) sentiasa memohon pertolongan kepada ALLAH..
3) banyakkan berzikir..
4) redha dengan segala yang berlaku
5) think positive!!
6) mulakan hidup yang baru,jadikan pengalaman sebagai pengajaran..

serahkan cintamu pada yang punya cinta...

"daripda ALLAH lahirnya segala perasaan, maka kepada ALLAH jualah akan dikembalikan segala rasa"

al_mubashirah

Sunday, December 26, 2010

raye yg lpas...


mse tgh tggu ilham,adli n haziq dtg brye..
smpat lg mengecunkn diri...
hek3...

cntiknya kuasa ALLAH


diriku yang sememangnya amat suke amek gmbar..
ni mse tgh jogging ngan shbat baek(nani)..
nmpak pkok mati...
then amekla gmbar...
subhanallah..cntik ALLAH cipta....

pusing2...


pening palo...adui~~
pnatnye tulang blakang ni...
puas search..tp still xjmpe ape yg diinginkan..adui2...
pnat2... nk blog jd cntik cm dorg jgak!!! adeh.....

_faceBOOK_

suatu malam..
aku terlalu khusyuk dengan fesbuk..
entah apa yang membuatkan aku jadi gila segilanya...
dan malam tu..aku bermimpi..(aku mmg slalu mimpi mslahnya)
ada soerang lelaki..
tenang tgk muka dy..
tapi xingat mcm mana muka dy..tp mmg tnang..
dy mcm nasihatkn aku..
dy kata aku akan smakin lalai dan akan jadi teruk kalau aku teruskan main fesbuk..
dy kata jugak..kalau aku ada akaun FB..aku akn menyesal suatu hari nanti..
pg tu aku terjaga...hmm

dan akhrnya aku ttup akaun FB tuk smentara..
slagi x abis SPM...slagi tu aku xkan bukak...

insyaallah...

Saturday, December 25, 2010

berhajatkah aku?



tika subuh malam hampir melewatiku..
tika sejuk angin meresap ditulangku..
tika aku begitu merindui kedamaian..
tika itu juga aku menginginkan sebuah ketenangan..

Ya Allah...
lemahnya aku dihadapanMu..
mengapa tiada sedikit pun kekuatan yang boleh aku tunjukkan kepadaMu?
mengapa aku sringkali tergapai-gapai?
mengapa aku harus memikirkan perkara yang tidak sepatutnya?

Ya Allah..
ku mohon padaMU..
ampunilah segala dosaku ini..
tidak terpikul aku pada tika ini..
beratnya amalan jahilku Ya Allah


Ya Allah..
berilah aku sedikit kekuatan untuk aku harungi dunia ini..
berilah aku secebis keinsafan supaya aku sentiasa mengingatiMu..

berderai air mataku tatkala bersujud kepadaMu..
malam itu benar2 membuatkan aku takut akan diriku yang serba kekurangan ini..

Ya Allah..
kumohon...
Kau tempatkanlah abah dikalangan orang2 yang beriman dan beruntung..
satukanlah keluargaku ini dengan silaturrahim yang paling indah..

kau jauhilah maksiat keatas ahli keluargaku ini..

Kau jodohkanlah kamu adk beraadik dengan jodoh yang mampu membawa kami kejala dakwah ISLAM..

Kau makbulkanlah segala doa sahabatku..shakirah..hanani..shafiq..dan yang mengenaliku

Ya Allah..aku begitu menyayangi marhani sebagai sahabatku..
Kau gembirakanlah hatinya sentiasa..

Ya Allah..
ampunilah segala maksiat yang aku lakukan selama ini...

ameen..

tenanglah wahai hati


malam yang begitu sunyi...
entah mengapa malam itu sukarnya untuk tidur..
lalu..ku buat latihan add math..
jam sudah menunjukkan jam 3 pagi..
aku cuba untuk memaksa diriku untuk tidur..
pukul 4 terjaga dengan mata berair2..

facebook..
itulah tajuk yang membuatkan aku menangis didalam mimpi..
entah apa yang berlaku namun aku dapat rasakan facebook membuatkan aku lalai lagi..

aku bergegas pergi ke bilik air untuk mengambil wudhu'
solat istikharah adalah solat sunat pertama yang bermain di benakku saat itu..
Ya Allah...
betapa tenangnya hatiku ini tatkala solat pada tika itu...
makin lama aku solat.. air mata tidak berhenti mengalir..
aku benar2 tidak tahu mengapa air mataku sangat murah dihadapan Maha Pencipta...
memang air mataku ini layak untuk diriNYA..

indahnya solat istikharah..

semoga Allah memberiku petunjuk yang sebenar...

izinkan aku melalui jalan yang dibenarkan olehMU...

Friday, December 24, 2010

alya yg comey!!

video
mase ni dy tgh sbuk wat pncil box aku jd kucar lanar.. sume ktas2 note dy amek..
niat nk blaja knalpasti wrne..
last2 abes diterburkannye...adui..

mY Hobby



atikah ni mmg suke sgt snap..
da jd hobby amek pic...
termasuklah pic sndiri yang poyo ni...hehe...

terumbang-ambing lagi

Hari ni aku bangun agak lewat kerana malam tadi aku tido lambat..
Hari jumaat..
Hm..
Aku makin terumbang ambing sekarang..
Solat dhuha asek rongak sahaja
Jika semalam aku solat..hari ini tidak..
Apatah lagi solat israk..
Teruknya aku..
Lalainya aku Ya Allah..

Tertanya juga dibenak sanubari Ini..
Mengapa aku jadi sebegini lalai?

Thursday, December 23, 2010

perlu ke bercintE ni??

aku tidak pernah rancang untuk berkenalan dgn dirinya..
aku sangka kan dia sama seperti lelaki lain...
hanya niat mahu mempermainkan cinta yang sekarang ini tiada nilainya..
tidak seperti kisah cinta Rasulullah dahulu...
baginda begitu menyintai khadijah..

putra hasnizam..
cantik nama itu..
ntah mengapa aku boleh bersahabat baik dengannya..
setiap kali dia ada masalah.. aku akan menasihatinya..
namanya indah seindah rupanya..
1st time lihat gambarnya.. dia berambut panjang..
aku menegurnya supaya rmbut itu dipotong pendek..supaya tampak lebih kemas..
tidak kusangka dia menurut nasihatku itu..

putra..
seorang lelaki yang byk buruknya...
merokok..pergi ke club saban hari.. mainkan wanita..
selalu melepak..dan banyak lagi...
terkejut aku bila mengetahuinya...
namun..baik buruknya..dia adalah sahabatku...
aku seringkali menasihatinya...
jika salah..aku menegurnya...

alhamdulillah..dia berhenti melakukan segala perkara jahilnya itu...
aku bersyukur teramat..
ntah bagaimana suatu hari dia memberitahu bahawa dia menyintaiku..
adeh!!
terasa dihempap batu pula...
aku terpaksa menolak dirinya kerana aku masih belajar...

aku xdpt bayangkan kecewanya dirinya... dia menghilang...
rupa2nya dia lari kesurau...
aku tidak tahu apa yang dilakukan olehnya...


erm...perlukah aku bercinta saat ini??
aku boleh lihat keihklasan hatinya...

putra oh putra...

hinanya aku


aku mengaku aku beriman kepadaMu Ya Allah
aku mengaku aku beriman kepada malaikat2Mu
aku mengaku aku beriman kepada kitab2Mu
aku mengaku aku beriman kepada rasul2Mu
aku mengaku aku beriman kepada hari kiamat
aku mengaku aku beriman kepada qda dan qadar..

malah...aku mengaku aku mengikuti segala perkara yang disarankan olehMu Ya Allah!!
aku mengaku aku cegah perkara yang dilarang olehMu

namun...betapa hinanya aku..
aku alpa dengan dunia!!
aku alpa dengan segala perkara!!

jika dahulu aku jahil tentang agama.. aku cuba sedikit demi sedikit untuk memperbaiki diri ini..

namun..bila aku sudah dapat sedikit ilmu untuk dimanfaatkan..mengapa begitu banyak dugaan melanda??
dimanakah imanku yang selama ini aku bentengkan dari hari kehari??
dimanakah jasad dan roh islam yang selama ini Kau berikan kepadaku sejak didalam perut ibu lagi??

Ya Allah...hinanya aku..
aku lalai dengan duniawi..
aku seringkali terpukau dengan godaan iblis yg terang-trangan Kau melaknatinya...


sekarang..aku seperti berasa dikawasan gelap..tiada satu pun cahaya yang boleh membantu aku mencari jalan pulang..
aku perlukan sedikit cahaya Ya Allah..
berilah aku cahaya itu Ya Allah..
aku harus kembali ke jalan yang sebenar..


hinanya aku dengan kemewahan yang Kau berikan...
ampunilah aku...
rahmatilah aku...
berilah aku petunjuk jalan yang sebenar...


ameen...




hambamu yang hina...

munafikkah aku?

aku mengaku aku beriman kepadaMu Ya Allah
aku mengaku aku beriman kepada malaikat2Mu
aku mengaku aku beriman kepada kitab2Mu
aku mengaku aku beriman kepada rasul2Mu
aku mengaku aku beriman kepada hari kiamat
aku mengaku aku beriman kepada qda dan qadar..

malah...aku mengaku aku mengikuti segala perkara yang disarankan olehMu Ya Allah!!
aku mengaku aku cegah perkara yang dilarang olehMu

namun...betapa hinanya aku..
aku alpa dengan dunia!!
aku alpa dengan segala perkara!!

jika dahulu aku jahil tentang agama.. aku cuba sedikit demi sedikit untuk

Monday, July 12, 2010

nADiku by saBHI saddI

Lirik Lagu Nadiku – Sabhi Saddi

Suara kisah kita
Yang sehalus sahutan di mata
Segala norma yang melena ku
Pada aroma syurga kita

Nan syahdu cinta menunggu
Sayunya kerna air matamu

(korus)
Nadiku bagaikan berlagu
Nantimu hentikan apa berlaku padamu
Yang ku temu
Hadirmu sambutlah damba dakapanku

Suria kasih kita
Yang berbisik gerimis serinya
Seindah frasa yang damaikanku
Walau sezarah air mata

Biar ku kucup wajahmu
Leburkan saja ia padaku

(ulang korus)

Saturday, June 19, 2010

rAYUan rINDu by RAiHan

Hatiku merayu rindu
Kasihku pada-Mu syahdu
Munajat hamba padamu
Mengharap kasih sayang-Mu

Carilah ilmu mengenal Allah
Tanamkan takut neraka Allah
Semaikan harap syurga Allah
Carilah keredhaan Allah

Rinduku ya Rasullullah
Padamu ya Habiballah
Engkaulah buah hatiku
Engkaulah kekasih Allah

Alangkah indah peribadimu
Tidak tergambar mulia akhlakmu
engkaulah rasul pilihan Allah
Bawa rahmat seluruh alam

My heart is loving You
My heart is just for You
Knowing You... Allah
I will try to get close to You

Let us find the way to know our God
Feel the tortures of hell's fire
Think of pleasures of paradise
Find the way to get Allah's love

Hatiku merayu rindu
Kasihku pada-Mu syahdu
Bertemu Allah yang Esa
Menjadi idaman kalbu

Friday, June 18, 2010

menyesal by Resa Herlambang

Semula ku tak yakin
Kau lakukan ini padaku
Meski dihati merasa
Kau berubah saat kau mengenal dia

Reff:*
Bila cinta tak lagi untukku
Bila hati tak lagi padaku
Mengapa harus dia yang merebut dirimu

**
Bila aku tak baik untukmu
Dan bila dia bahagia dirimu
Aku kan pergi meski hati tak akan rela

Terkadang ku menyesal
Mengapa ku kenalkan dia padamu

Back to Reff:* dan **

Back to Reff:* dan **

Terkadang ku menyesal
Mengapa ku kenalkan dia padamu

fatwa mufti saudi dan ingatan buat u all!!!

> 1) FATWA Saudi council of Muftis have given an unanimous Fatwa that ring tones on QURAAN AYAAT are haraam because the AYAAT are not complete when we pick the phone & meanings of AYAAT changes when they are not complete. QURAN is for Hidayat and not for ring tones, Please inform others. KINDLY PASS THIS MESSAGE TO OTHER MUSLIM BROTHERS AND SISTERS AS WELL
>
> 2. BE ADVISE:
> Don't say 'Mosque' Always say ' Masjid' Because Islam organization has found thats mosque = Mosquitoes.
>
> Don't write ' Mecca ' Write always correctly ' Makkah' Because Mecca = house of Wines .
>
> Don't write ' Mohd' Always write completely as ' Muhammad' Becasue Mohd = the Dog with big mouth. Forward it as many Muslims as you!!
>
> Please don't break o putuskan mail ni...keep on fowarding to ur friend insyallah aminkan doa kita ini. we make a doa' for our suffering Muslims ummah in Palestine , Afghanistan , Iraq , Chechnya, Kashmirand anywhere else around the globe? If each of us makes a doa' and send this friendly reminder to other muslims, just imagine how much good deed we will receive (without realising so).
>
> "Ya Allah, selamatkanlah umat Islam yg sedang sengsara di Palestin, Afghanistan , Iraq , Chechnya serta diseluruh pelosok dunia akibat dari angkara mungkar dan kekejaman musuh musuh Mu. Peliharakanlah mereka, lindungilah mereka, kasihanilah mereka dan berikanlah rahmatMu ke atas mereka" ameen ya Rabbal A'lamin...
> jgn lupa amalkan qunut nazilah dlm solat...
> wajib bg kita utk sedare kite tg sedang berperang..!!!
> takbir!!!

Thursday, June 17, 2010

hari Yg agak BOsan + sEdih

hurm....sumtimes kite leh wat org gmbire ngan tgkah laku kite...tp sumtimes kite leh trluke ngan tgkah laku kite sndiri..
hurm...aq yg da smemangnye bosan giler dok kt cc ni..(brdbnd xdpt gne)..agak sdih...
act..aq de syg kt org ni...wlaupown aq tau dy de awex len..n aq smpat bknalan ngan awex dy(madu aq) n dy bkal jd suami org bln 10 ni..hurmm..
xpyh nk kte ar btape sdihnyer...skitnye ati bler dpt tau...parents dy pkse dy kwen awl..dy bru umo 18 taun..hurm...sdih sgt lar.... aq try lpekn dy...aq try cr org len...tp ati aq ni xleh bganjak tuk x mnyntai dy...awat ar dy xpulgkn ati aq tu...hadoi....dy pown pnah kte dy sygkn aq lg dr awex dy n tunang dy...but..smpai biler ktorg akn jd cmni?????? -_-

Tuesday, June 15, 2010

tanda2 awal kanser... be aware!

(1) Kanser pangkal rahim- sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan

(2) Kanser payudara- bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada

(3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air

(4) Kanser paru-paru- batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah,sakit dada dan hilang berat badan

(5) Kanser perut- hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur,cepat kenyang walaupun makan sedikit

(6) Kanser limpa- sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan,kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak

(7) Kanser ovari- haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam

(8) Kanser otak- sakit kepala,muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti

(9) Kanser prostat- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan

(10) Kanser darah (leukimia)-letih,pucat, mudah lebam dan mudah mendapat efeksi

(11) Kanser tekak- suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak,sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher
^_~

kanser pangkal rahim

Kanser Pangkal Rahim
Apa dia pangkal rahim?

Pangkal rahim adalah bahagian sempit yang terletak di bawah rahim. Rahim pula bertindak sebagai ruang tumbesaran janin. Pangkal rahim adalah bahagian yang menyambungkan rahim dengan faraj dan ianya membentuk saluran kelahiran.
Apakah jenis kanser pangkal rahim?

Keabnormalan sel pangkal rahim

* Atypia - merujuk kepada sedikit perubahan pada sel. Boleh dikesan melalui ujian pap smear. Perubahan pada sel ini mungkin menjadi bertambah teruk atau pulih seperti biasa. Jika keputusan ujian pap smear menunjukkan perubahan atipikal, wanita itu akan dinasihatkan supaya mengulangi ujian "pap smear" dalam masa enam bulan lagi untuk melihat samada perubahan sel atipikal tiada.

* Dysplasia - sejenis perubahan luar biasa dalam sel di pangkal rahim. Juga dikenali sebagai Cervical Intraepithelial Neoplasia (CIN) dan Squamous Intraepithelial Lesion (SIL).

Terdapat dua jenis utama barah pangkal rahim iaitu

1. Squmous cell carcinoma

Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.
2. Adenocarcinoma.

Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.

Apa faktor risiko kanser pangkal rahim?

Risiko kebarangkalian seseorang wanita menghidapi barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada risiko yang boleh dikawal seperti merokok dan faktor risiko tidak boleh dikawal seperti umur dan sejarah keluarga. Faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko wanita mendapat barah pangkal rahim:

* Jangkitan Human Papilloma Virus (HPV) - faktor risiko utama mendapat barah pangkal rahim ialah jangkitan HPV. HPV dibawa dari individu ke individu yang lain melalui hubungan seks. Faktor yang meningkatkan risiko tercemar dengan HPV adalah aktif dalam aktiviti seksual pada usia yang muda, mempunyai ramai pasangan seks (atau hubungan seksual dengan lelaki yang mempunyai ramai pasangan seks) dan / atau hubungan seksual dengan lelaki yang ada ketuat di penis.

* Jangkitan Human Immunodeficiciency Virus (HIV) -wanita yang dijangkiti dengan HIV berisiko untuk mendapat barah pangkal rahim.

* Herpes - wanita yang mendapat jangkitan virus herpes pada bahagian kemaluan berisiko tinggi mendapat barah pangkal rahim

* Ubatan - anak perempuan kepada ibu yang mengambil ubat Diethylstilboestrol (DES) semasa hamil untuk mengelakkan keguguran kandungan berisiko mendapat barah pangkal rahim

* Merokok - meningkatkan risiko barah pangkal rahim sebanyak empat kali ganda.

[Atas]
Apakah gejala kanser pangkal rahim?

Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda atau gejala pada peringkat awal barah pangkal rahim. Gejala barah selalunya tidak dirasai oleh pesakit sehinggalah barah telah merebak ke tisu dan organ lain.

Berikut kemungkinan tanda atau gejala cervical dysplasia atau barah:

* Tompokan darah atau sedikit pendarahan antara tempoh kering haid atau selepas haid

* Pendarahan haid berpanjangan dan banyak daripada biasa.

* Pendarahan selepas putus haid

* Sakit semasa hubungan seksual

* Penambahan lelehan dari faraj

can't stop thinking

hmm...bru blik dr terengganu...igtkn leh tenangkn fkiran...msalnye mkin xtnang..knpe otak ni sntiase bfkir ssuatu yg xpnting....kepale lak mkin skit...ntah pnyakit pe ntah..hdup mkin tnsion...ase nyawe cam nk tcabot je...

Sunday, June 6, 2010

EDCOUSTIC-Aku Ingin Mencintai-MU
Tuhan betapa aku malu
atas semua yang Kau beri
padahal diriku terlalu sering membuat-MU kecewa
Entah mungkin karna ku terlena
sementara Engkau beri aku kesempatan
agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghamba pada-MU
betapa tak ada apa-apanya
aku dihadapan-MU

Aku ingin mencintai-MU
sebenar-benar aku cinta
dalam doa
dalam ucapan
dalam setiap langkahku
aku ingin mencintai-MU
selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap
untuk bertemu dengan-MU
ya Rabbi......