Saturday, July 28, 2012

berita baik untuk orang yang bertaubat!!

dah terlanjur buat maksiat atau dosa?? jangan putus asa. pintu taubat tiudak pernah tertutup untuk kita selagi nyawa masih ada dan matahari tidak terbit dari barat ke timur.
jom kita lihat apakah berita gembira itu..


  1. petua kejayaan. apa kata masukkan bertaubat dan beristighfar sebagai salah satu langkah mencapai kejayaan. ini selari dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud "dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu beroleh keberuntungan (beroleh kejayaan)." (surah al-nur 24:31)
  2. lupus dosa. jika dahulu dosa seolah-olah menjadi "perhiasan" diri, kini dosa akan dibakulsampahkan. pasti seronok kalau akaun dosa kini jadi defisit. Allah berfirman yang bermaksud: "wahai orang2 yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat (taubat yang semurni-murninya). mudah2an Rabmu akan menutup kesalahan2 dan memasukkan kamu kedalam jannah yang mengalir dibawahnya sungai2." (surah al-Tahrim 66:8)
  3. keburukan diganti dengan kebaikan. tidak percaya? hayati mafhum al-Quran ini:"kecuali orang yang bertaubat,beriman dan mengerjakan amal soleh ; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (surah al-Furqan 25:70)
  4. anugerah dan nikmat. Asbab beroleh anugerah dan nikmat seperti ditambahkan kekuatan,anak,harta ataupun diturunkan hujan. Allah berfirman yang bermaksud:"Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-NYA.(jika kamu mengerjakan yang demikiann), nescaya DIA akan memberi kenikmatan yang baik (terus-menerus) kepadamu sampai kewaktu yang yang telah ditentukan dan DIA akan memberikan tiap2 orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya." (surah Hud 11:3)
  5. dicintai Allah. bukan sekali, malah berkali2 Allah akan ulang kenyataan ini. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t yang bermaksud:" sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri." (surah al-Baqarah 2:222)
petikan dr: solusi isu 46

No comments:

Post a Comment