Wednesday, January 1, 2014

lets drink milk!

assalamualaikum w.b.t..

Selamat memulakan tahun 2014!!

Tahukah anda semua bahawa kita semua amat memerlukan susu dalam kehidupan harian. tak kiralah air susu, sabun susu, lotion susu ataupun pencuci muka susu.. secara amnya kita memang memerlukan susu. dan sudah pastilah susu ibu adalah yg terbaik sekali di dunia ni..

kita patut minum susu sekurang2nya 2 gelas sehari dan tak boleh lebih dari 3 gelas. kenapa saya cakap kita perlukan semua tu? jom turun bawah::::.................v



sebab dalam susu adanya protein, vitamin B12, vitamin E, calcium, phosphorus, vitamin C dan ada lagi yg kecil2 tu..

 apa kebaikan protein?
         ~~> baik untuk muscle kita kan.. sebab tu lelaki2 yang nak bina badan tu dorang ada susu dorang. untuk build up dorang punya otot.

apa pulak kebaikan vitamin B12?
       ~~> baik untuk tumbesaran otak kita. kajian ada menyatakan bahawa mereka yang dewasa2 tu, kalau minum susu mengikut saranan, memori dorang lebih baik dari yang tak minum tu.. so, lets together take two glasses of milk daily ok!

kebaikan vitamin E?
     ~~> semestinya untuk kulit! sebab tu skrang ni byk produk dari susu kambing, collegen susu, sabun mandian susu..semua susulah..supaya diri selembut susu.....^^

kebaikan calcium pulak?
    ~~> untuk tumbesaran tulang, menguatkan gigi dan tulang.. dan mengelakkan kita orang dewasa ni ada masalah osteoporosis. tapi kalau nak elakkan masalah tulang diusia tua, start minum dari umur 19 ok.. klau umur 30 bru nk start, mgkin peratus dia 20% or 30%.. tapi, better late than never kn..

tetapi.................

kalau kita ambil lebih dari yang disarankan, kemungkinan besar berlakunya overweight dan obesiti.. kenapa ya? sebab...terkandungnya lemak dalam susu tu...sebab tu ada susu lemak krim.... hehe..

dan juga... selalunya kanak2 akn ada allergic pada susu lembu. jadi, tukarlah kepada susu kambing. sunnah tu kan..


jadi, kepada kita dan mereka2, jemputlah mengamalkan minum susu 2 gelas sehari..

takpun, kalau kita ni jenis tak suka sangat minum susu, makanlah cadboury dairy milk tu..atau biskut tiger..aummm.

No comments:

Post a Comment