Thursday, April 7, 2011

remaja kita

assalamualaikum w.b.t.. alhamdulillah diberikan kesempatan untuk berbicara mengenai isu remaja..

remaja zaman sekarang jika dilihat ianya amat melampaui batas..(tidak semua)
jika kita melihat mereka yang melepak di tepi2 jalan..pergi merempit..dan banyak lagi perkara yang tidak berfaedah..
mereka kdang-kadang melakukan sesuatu perkara keran mereka merasakan bahawa zaman remaja adalah zaman yang harus mereka mencuba segal perkara..
namun tidakkah mereka terfikir akan cara hidup para remaja di negara lain? di gaza,palestin,iraq an sebagainya..
jik kita melihat dan memerhati gaya hidup mereka,pasti kita tidak akan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah..

jika sekiranya ibu bapa kita menyuruh kita supaya menelaah buku dan mempelajari sesuatu yang berguna, mengapa kita harus menolak seruan mereka?
mengapa kita lebih mendengar kat-kata sahabat yang boleh menheret kita keneraka jahanam??
remaja mlaysia masioh lagi tidak mahu menjadikna sejarah-sejarah silam remaja dahulu sebagai satu pengajaran yang berguna, mereka simpati akan bayio-bayi yang dibuang oleh hasil penzinaan..namun, mengapa masih tidak memandang kedepan?
remaja seakan-akan hanya bertapak di semaian yang sama..
remaja harus sedar bahawa zina yang banyak berlaku di malysia ini hampir keseluruhannya verpunca dari masalah remaja..remaja masih buta! seperti tidak mahu bersatu dengan negra dalam membanters masalah sosial ini..

peranan ibu bapa amat penting, namun jiwa remaja sendiri itu adalah yang paling penting! ALLAH pernah berfirman yang bermaksud 'tiada siapa yang dapat merubah seseorang itu jika dirinya sendiri yang tidak mahu berubah'..remajaharus berfikiran profesiol\nal..harus mengorak langkah dan seterusnya mentrasformasikan diri sendiri kearah insan yang berguna dimata keluarga,masyaratkat dan negara..

bukanlah niat mahu menyalahkan segalanya kepada golonga remaja kerana saya sendiri adalah salah seorang remaja di malaysia..namun dari remajalah terjadinya dewasa..remaja jualah tunggak negara..remaja umpama satu aset yang berguna untuk negara.. majulah kita semua demi maruah diri,AGAMA, dan negara!

No comments:

Post a Comment